Замовити дзвінок Замовити презентацію Поставити запитання

Чи може український стартап стати «єдинорогом»?

Назви TransferWise, Revolut, GitLab, Grammarly напевно знайомі багатьом. Капіталізація кожного з цих стартапів становить приблизно $1 млрд, тобто, їх можна назвати «єдинорогами». Всі перераховані вище компанії не випадково зібрані в одному списку — кожну з них щось пов'язує з Україною. Або офіс RnD знаходиться в нашій країні, або хтось із засновників — українець. Наприклад, одним з двох засновників зареєстрованого в Великобританії Фінтех-стартапу Revolut, капіталізація якого досягає $ 1,7 млрд, є українець. Компанію Grammarly заснували два українця, і тільки в 2011 році генеральним директором був призначений громадянин США.

13 Березня 2019

Чи може український стартап стати «єдинорогом»?

То чи має шанси український стартап стати єдинорогом, стартувавши на вітчизняному ринку? Однозначної відповіді на це питання немає.

Якщо ми подивимося уважно на список найбільш дорогих компаній і брендів України 2018 року, складений, скажімо, виданням НВ Бізнес, то побачимо, що понад 80% брендів відносяться до продуктів харчування в різному вигляді, і тільки шість брендів творці рейтингу віднесли до електронної комерції. Причому лише 2 з них є онлайн-бізнесом в чистому вигляді — це інтернет-магазин Rozetka і Prom.ua. Інші підприємства більшу частину прибутку одержують за рахунок звичайного офлайн-бізнесу, володіючи мережею роздрібних магазинів.

При цьому бренд Rozetka оцінений в $244 млн, а Prom.ua — в $ 12,5 млн. Відомо, що загальну вартість компанії можна визначити за формулою Pe = PTM + Pc + Pt + Petc, де Pe — сумарна вартість компанії; PTM — вартість бренду; Pc — грошові активи; Pt — розмір матеріальних активів; Petc — всі нематеріальні активи, крім бренду.

У 2015 році співвласником Rozetka.ua став інвестиційний фонд Horizon Capital. Тоді експерти оцінили компанію в діапазоні $300-700 млн, хоча Владислав Чечоткін, власник бізнесу, зізнався, що незадоволений такою оцінкою. Таким чином, Rozetka, яка працює практично тільки на українському ринку, вже досить близько підійшла до планки «єдинорога» і не виключено, що стане таким в найближчі роки.

Разом з тим, стартапи GitLab і Grammarly розвивалися майже повністю за рахунок продажу своїх сервісів на західних ринках. Наприклад, якщо подивитися на рейтинг Grammarly на сайті Alexa Traffic Ranks, то можна побачити, що близько 50% їх користувачів припадає на англомовні країни.

Звичайно, західні ринки надають більше можливостей для розвитку бізнесу. Український ринок набагато менше за своїм розміром. Україна так і не створила жодного дійсно глобального проекту, хоча б такого як Яндекс. І хоча у багатьох успішних стартапів є українське коріння, існує серйозна проблема: українська праця добре продається як сировина, але не продається як кінцевий продукт.

У найближчому майбутньому без істотних змін державної політики і способу мислення самого суспільства в Україні навряд чи знайдеться місце для ще однієї масштабної компанії розміру Rozetka.ua. Тому нам треба намагатися своїми силами розробляти і імплементувати продукти, які будуть затребувані глобальним ринком і зможуть конкурувати зі світовими брендами.

Підпишіться на розсилку новин: